Talmoed & Tefilla

Cursus-informatie

Een acht-weekse cursus aan het Seminarium voor iedereen die geïnteresseerd is in de verdieping van Talmoed en Tefilla met een Nederlandse invalshoek. Het Seminarium onderscheidt zich van andere mogelijkheden om Joods te leren onder meer door de Joods-wetenschappelijke invalshoek en door de Nederlands-Joodse dimensie die het aan het leren geeft. Nu is er een nieuwe achte-weekse cursus, waarin je mee wordt genomen in Talmoed en Tefilla. Je verwerft Joods-religieuze kennis vanuit een Nederlands perspectief. De cursus wordt gegeven door Joel Erwteman (Talmoed), Irwin Oppenheim (Oeva Letsion en Kadiesj) en Ruben Vis (Tefila).

Doe nu mee met Talmoed & Tefilla!
Dhr. Joel Erwteman
Docent

Dhr. Joel Erwteman

Joel Erwteman is advocaat in Amsterdam. Hij behaalde de Hoogste Rang aan het Seminarium.

Dhr. Irwin Oppenheim
Docent

Dhr. Irwin Oppenheim

Irwin Oppenheim is Chazzan van o.a. de Gerard Dousjoel. Hij is een expert op het gebied van de Joodse muziek en de structuur en ontwikkeling van de sjoeldienst.

Dhr. Ruben Vis
Docent

Dhr. Ruben Vis

Nadat Ruben Vis zijn sporen had verdiend in de journalistiek en in het openbaar bestuur op gemeentelijk en provinciaal niveau trad hij in dienst bij het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap. Hij is chazzan (voorzanger) geweest van de Joodse Gemeente Rotterdam, daar en ook in twee Amsterdamse synagogen is hij gabbai (sjoeldienstorganisator) geweest en hij is nu voor de tweede keer docent aan het Nederlands Israëlietisch Seminarium.

Waaruit bestaat het scholingstraject?

Gemore-leren, going Dutch

Je leert Talmoed en verwerft Talmoedisch inzicht volgens de unieke en in de Joodse wereld tegenwoordig niet meer bekende methode zoals die meer dan honderd jaar lang op het Seminarium werd toegepast. Joel Erwteman neemt de deelnemer mee in wat de Seminarium-methode specifiek anders maakt dan zoals elders in de Joodse wereld de Talmoed wordt bestudeerd. Het Seminarium is blij en vereerd dat Joel Erwteman, zelf een alumnus van het Seminarium, in twee sessies deze unieke manier van Gemore-leren bereid is te ontsluiten.

 

Oeva Letsion en Kaddiesj

De volgende twee weken behandelt Irwin Oppenheim, onder meer chazzan van de synagoge Tesjoengat Israël aan de Gerard Doustraat in Amsterdam, een aantal fascinerende vragen rondom Kaddiesj en met betrekking tot het Tefilla-stuk Oeva Letsion Go’eel, een stuk dat we iedere dag in het ochtendgebed zeggen en op sjabbat in het middaggebed.

Achtereenvolgens behandelt Irwin Oppenheim:

  • Waarom wordt Oeva Letsion Go’eel op doordeweekse dagen gezegd aan het eind van de ochtenddienst, maar op Sjabbat alleen aan het begin van de middagdienst?
  • Wat is het verband tussen Oeva Letsion Go’eel  en het gebruik van de oude Perzische en Chinese (Kaifeng) Joden om een Haftara te lezen met het middaggebed op Sjabbat?
  • Waarom wordt Oeva Letsion toegevoegd aan de avonddienst als er een megiela (Esther, Echa) is gelezen?

Een week later neemt hij ons mee naar Kaddiesj. Het Kaddiesj roept de nodige vragen op:

  • Wat is de werkelijke betekenis van het Kaddiesj?
  • Waarom wordt het nauwelijks genoemd in de Talmoed?
  • Waarom wordt het gezegd onmiddellijk na het lezen van de Tora in de ochtenddienst, maar waarom wordt dit niet gedaan als de Tora gelezen wordt tijdens een middagdienst?

 

Tefilla – the making of van een nieuw gebedenboek voor de Nederlands-Asjkenazische gebedstraditie

In 2018 verscheen de Sidoer Chemdat Hajamiem voor sjabbat, in 2020 gevolgd door Sjesjet Hajamiem voor door de week. De redacteur ervan, Ruben Vis, neemt je mee in the making of. Wat zijn de opvallende en vooral de minder opvallende maar wel wezenlijke verschillen met andere gebedenboeken, de innovaties die het zeggen van onze tefillot makkelijker maken, en hij verantwoordt de keuzes die hij heeft gemaakt. Om deze vier delen van de cursus te volgen is kennis van de structuur van de dagelijkse gebeden vereist.

Let op: de cursus gaat niet in op de betekenis van de gebeden, of op het belang van tefilla, maar op de structuur en de redactie van de gebeden volgens de Nederlandse Noesach Hatefilla. Ook komt de geschiedenis van de Nederlands-Asjkenazische gebedstraditie aan de orde. Tot slot worden een aantal losse onderwerpen in ons gebedenboek behandeld.

  • Bronnen voor de stelling dat de Amsterdamse gebedstraditie in relatie staat tot de gebedstraditie Minhag Rheinus 
  • Elementen van Kabbala in de Nederlandse Tefilla 
  • Tussen haakjes, invoegingen en uitsluitingen 
  • Chanoeka: Sjelachanoeka; Hanerot hallaloe; een grote onderbreking; Maoz Tsoer; het laatste couplet

 

 

Wat zijn de leeropbrengsten?

De cursus geeft verdieping in datgene waar de deelnemers al wel in thuis-zijn.

Periode

Vanaf 28 okt. '24, 8x op maandag, 20:00 - 21:00 uur:
- ma. 28 okt. '24, 20:00-21:00
- ma. 4 nov. '24, 20:00-21:00
- ma. 11 nov. '24, 20:00-21:00
- ma. 18 nov. '24, 20:00-21:00
- ma. 25 nov. '24, 20:00-21:00
- ma. 2 dec. '24, 20:00-21:00
- ma. 9 dec. '24, 20:00-21:00
- ma. 16 dec. '24, 20:00-21:00

bekijk het vakantie-rooster
Ik wil deze cursus volgen!